Ha a kismama követi az egészséges táplálkozás szabályait, mint például a mediterrán étrendet, sokkal kisebb lesz az esélye annak, hogy gyermeke születési rendellenességgel jön világra.
A Reuters Health című lap jelentése szerint egy új amerikai tanulmány kimutatta, hogy amennyiben a hölgyek tartják magukat a megfelelő táplálkozáshoz, kevesebb csecsemő születik gerinc- és agyi rendellenességgel, ajak- vagy szájpadhasadékkal, melyet köznyelven nyúlajaknak és farkastoroknak nevezünk.
Suzan Carmichael, a Stanford University kutatója szerint a születési rendellenességek sokszor már azelőtt kialakulnak, hogy a kismama tisztában lenne azzal, hogy állapotos.
Ezért fontos, hogy ha a család gyermeket tervez, arra már előre készüljön fel, és ennek fontos része a megfelelő élelmiszerek fogyasztása.
Sok zöldséget, gyümölcsöt, gabonamagvakat kell fogyasztani, illetve olyan vitamin kiegészítőket, melyek folsavat tartalmaznak.
Az Egyesült Államokban a gabonából készült termékeket az 1990-es évektől folsavval dúsítják, mert több tanulmány rámutatott arra, hogy a veleszületett agyi- és gerincvelői rendellenességek valamint a kismama folsavhiányos táplálkozása között közvetlen kapcsolat van.
Suzan Carmichael és csapata összehasonlított 3400 olyan anyukát, akinek újszülöttjei ajak-vagy szájpadhasadékkal, illetve gerincvelő-záródási rendellenességgel jöttek világra, 6100 olyan kismamával, akiknek egészséges gyermeke született.
Telefonos interjúban kérdezték meg őket arról, hogyan táplálkoztak gyermekük születését megelőző két évben.
A kapott adatok azt mutatták, hogy az egészséges babát szülő anyukák étrendjében sok zöldség, gyümölcs, gabonafélék, hal és bab szerepelt, míg a hús, az édesség és a tejtermék fogyasztása alacsonyabb volt.
Számokban kifejezve : helyes táplálkozással 50 százalékkal kisebb az esélye az anencephaliának, ami a legsúlyosabb velőcsőzáródási rendellenesség, 34 százalékkal kisebb az ajak-, és 26 százalékkal kisebb a szájpadhasadék kialakulásának az esélye.
A megfelelő étrend mellett azonban a folsav semmiképpen nem hiányozhat egy várandós kismama étrendjéből, mivel csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul a fejlődő embrió gerincét lezáró folyamat.
Forrás: Prlog.org


