Utazás kedvenceinkkel

Szállítóketrec kutyáknak, puha fekvőhellyel kibélelve, a kedvenc csont társaságában, fotó:Chaoticfluffy

Sok gazdi nehezen tudja eldönteni, hogy a nyaralásra magával vigye-e kedvencét, vagy inkább hagyja odahaza, míg ő a szabadságát tölti. Kedvenceink számára igazi tortúra lehet, ha el kell válniuk a gazditól, még akkor is, ha olyan helyen hagyjuk, ahol megfelelően vigyáznak rájuk, és gondoskodnak róluk. Mindig elsősorban barátokra vagy családtagokra gondoljunk az elhelyezésüknél, mert így könnyebben átvészelik ezt az időszakot. Ha nem számíthatunk egy ismerős segítségére, akkor jöhet szóba a kutya vagy cicapanzió.

Utazás előtt mindenképpen szem előtt kell tartani kedvencünk kényelmét is, ha beteg, lábadozik, túl idős, vagy éppen túl fiatal és még kezelhetetlen, akkor az ő érdekükben jobb, ha otthon maradnak, még ha szívesen el is vinnénk magunkkal.

Amennyiben úgy döntünk, hogy kedvencünk velünk jön, számos dolgot szem előtt kell tartanunk. Az utazás megszervezésénél gondoskodnunk kell az ő személyes okmányairól is, vinnünk kell egészségügyi könyvecskéjét, azaz oltási könyvét, külföldi úthoz szükséges az állat azonosítása (chip vagy tetoválás) és útlevele. Ha utóbbi nincs, időben csináltatni kell az állatorvossal. Bármilyen utazási formát választunk, utazás előtt legalább 2-3 héttel érdeklődjünk, hogy milyen feltételei vannak az állat szállításának. A repülőtársaságok gyakran korlátozzák a fajtát és a testméretet, és a szálláshellyel is fel kell venni a kapcsolatot, hogy fogadnak-e állatot a gazdival együtt.

Autóval történő utazás során az állatnak hányingere lehet – ez buszon is előfordulhat – állatorvostól kérhetünk gyógyszert a hányinger csökkentésére. Kicsi rés az ablakon már átmozgatja a levegőt, és ez is csökkenti a rosszullétet. Azt viszont ne engedjük, hogy az út során kitegyék a fejüket az autóból. Ez nem csak veszélyes, de könnyen kötőhártya-gyulladást is kaphatnak. Ha mégis hánynia kell, legyenek kéznél kis nejlonzacskók. Utazás előtt egyébként ne etessük meg az állatot hatalmas adag ennivalóval. Az út során, ha csak pár órát vesz igénybe, akkor mindössze az ivóvízről kell gondoskodnunk.

Szállítóketrec az autóban elhelyezve, fotó:elf

Kedvencünket szállítóbokszban szállítsuk a biztonság kedvéért,  semmiképpen ne engedjük, hogy „rohangáljon” az autóban.

Általában kevésbé stresszes az állat számára, ha mellettünk vannak az autóban, így figyelhetjük, hogyan érzik magukat, és ha rosszul vannak, rögtön segíthetünk. Cicáknál természetes a szállítóboksz használata, kutyáknál csak akkor fontos, ha nincsen, aki mellette üljön, vigyázzon rá, hogy rendesen viselkedjen és fogja a pórázát. Sokakban merül fel annak a lehetősége, hogy nyugtatót adjon kedvencének az útra, de ez általában nem javasolt, különösen légi utazás során, mert megnövelheti a szív-és légzési problémák kockázatát, főként rövid orrú kutyáknál és cicáknál. De a nyugtatás azért sem javasolt, mert tompítja az állat érzékeit, csökken a képessége, hogy reagáljon a környeztében történő dolgokra, és ez veszélye lehet főleg vészhelyzet esetén.

Az út során legalább kétóránként álljunk meg a pihenőhelyeknél, hogy kedvencünk is elvégezhesse kis- és nagydolgát, és ilyenkor itassuk is meg. Már az utazás megkezdése előtt is végezzük el vele az egészségügyi sétát.

Míg az autóban kényelmesen utazhat kedvencünk egy-egy jutalomfalat és a gazdi társaságában, addig a légi utazás során a raktér jut számára, ahol nagy a hőingadozás és a zaj. Kistermetű állat esetén van mód az utastérben való elhelyezésre is, de ez repülőtársaságonként változhat, e felől is előre érdeklődjünk.

Nemzetközi repüléshez megfelelően felcímkézett szállítóboksz, fotó:Chachacha369

Komplikáltabb a dolog, ha át is kell szállnunk egyik repülőről a másikra. Átszállás során feltétlenül sétáltassuk meg kedvencünket, erre általában parkok vannak biztosítva a reptereken. Így az állat nyugodtan tud pihenni a további út során.

Kedvencünk szállítóboksza legyen kényelmes, akkora legyen, a miben fel tud állni, meg tud fordulni és le tud feküdni. Tegyünk be mellé egy tál száraz eledelt, egy tál lefagyasztott vizet, ami felolvad az utazás alatt, és folyamatosan biztosítja a folyadékpótlást.

A bokszba tegyünk megfelelő almot, puha törülközőt, vagy takarót. A bokszon mindig tüntessük fel az állat és a gazdi adatait, nevet és címet.

Előfordulhat, hogy hajóval kelünk útra. Ilyenkor vigyázzunk a kutyára le- és felszállás során. Fontos lehet az életmentő mellény viselése kedvencünknek is, még ha tud is úszni.

Arról is tájékozódnunk kell, hogy a nyaralóhelyen, ahová tartunk, van-e állatkórház vagy állatorvos, ha ne adj’ isten szükség lenne rá.

Nyaralás során kedvencünk fényvédelméről is gondoskodni kell, ez ügyben kérjünk tanácsot az állatorvostól. Főként a világos bőrű és szőrű, rövid bundájú álatokat kell a naptól óvni.

Lehetőleg ne a legmelegebb napszakban keljük útra, kora reggel vagy késő este utazzunk.

Ha végre megérkeztünk, és átvészeltük az út fáradalmait, nincs más hátra, minthogy kedvencünkkel élvezzük a közös nyaralást, és új élményeket szerezzünk.

• Egy macska domborművével gazdagodott az egyik londoni katedrális

Kétszáz év után gazdagodott új domborművel az egyik londoni katedrális, ráadásul nem is akármilyennel: a templomban élő macskát örökítették meg. […]

• Mikor segít, és mikor árt a szója mellrák esetén?

Régóta vita tárgyát képezi, hogy a szója fogyasztása fokozza, vagy éppen csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát, és hogy a már […]

• Magasabb karotinoid szinttel kisebb a mellrák kockázata

Azoknak a nőknek, akiknek a vérében magasabb a karotinoid szint, kisebb a kockázatuk az emlőrák kialakulására, állapította meg a Brigham & Women’s […]

• Legyünk szebbek és karcsúbbak grépfrút illóolajjal!

A grépfrút illóolajat a szubtrópusi elterjedésű Citrus x paradisi nevű fa keserű ízű gyümölcsének a héjából sajtolással nyerik. A szobában […]